dinsdag 14 april 2009

cold turkey

Het is zover,
dag drie alweer,ik ben cold turkey gegaan,en weet je,het valt me nu nog mee.
Waar ik het over heb?
Over de koelkast,
sinds dat ik hem in een plasje vond zaterdag ben ik fridgeless,zoals ze dat in Amerika zeggen. No fridge...geen koelkast dus. De vriezer was er al uit en nu is de koelkast stuk.
Wil ik een nieuwe?

Mjah,een kleintje,eentje die niet groter is dan een 47 cm breed en bijvoorbeeld en eentje die geen vriesvakje heeft. En dan vooral eentje die en goedkoop in aanschaf en energiezuinig is.
Nou ik zoeken....er is niet veel wat aan die voorwaarden voldoet. De meeste A+ koelers zijn zo duur dat je jaren bezig bent om het extra geld wat je eraan uitgeeft terug te verdienen,dan kun je net zo goed een wat minder zuinige kopen. De zuinige kost dan 17 euro per jaar en de minder zuinige 24 aan energie en dan betaal je voor de ene129 euro(de minder zuinige)en voor de andere 250 euro. Ga eens rekenen,dan kom ik uit op een meerprijs van 121 euro,deel dat door de bezuinigde aantal euro's en dan kom je op 121:7=17 jaar duurt het om die extra investering eruit te krijgen.....17 jaar 24 euro +129 =537. Nu 17 jaar 17 euro +250=539
Dat scheelt dus welgeteld 2 euro.
Jawel,dat scheelt dus niks in de portemonnee.
Dat je het maar even weet!

Ik ga het dus niet doen,zo'n dure.....consuminderen is niks meer en niks minder dan slim met je geld omgaan. En dat doe ik niet door zo'n dure A+ koeler te kopen.
Maar goed,ik heb even helemaal geen geld voor een koelkastje,ik ben dus nu even cold turkey.
Dat betekent dat ik op de pc , cv, de video/cdspeler, tv en hier en daar een ledlampje geen elektrische aparaten meer gebruik. Jeetje zeg.....ben benieuwd hoeveel het gaat schelen,want ik had nog een oude dubbeldeurskoelvriescombi uit het jaar 2000. Die slecht sloot en steeds vol ijs zat en die hoog moest staan om goed te koelen en dan heet werd aan de buitenkant. Ja ik ben echt benieuwd. Dat verschil ga ik natuurlijk zaterdag al zien,als ik dan nog immer cold turkey ben,dan neem ik nml de meterstanden op.
Wordt vervolgd dus!


Voor eenieder die zich gaat afvragen hoe ik nu in godsnaam ga leven zonder koelkast....
zo iets dus;http://www.motherearthnews.com/Real-Food/1998-08-01/Can-and-Store-Food-Underground.aspx
en
http://moreintelligentlife.com/node/56
http://preservingtraditions.wordpress.com/about/
http://simplicityfirst.wordpress.com/2009/01/26/the-cold-room/


en deze is gewoon leuk om te lezen......http://littlebloginthebigwoods.blogspot.com/
~baai~

Geen opmerkingen:

Een reactie posten