vrijdag 15 mei 2009

kaatsenballen enzo

Wij hebben kaatsenballen,ik koop ze al jaren voor de kinderen,maar tot nog toe gebeurde er niet zoveel mee.De balletjes werden heen en weer gesmeten in huis of er werd mee getennist ofzo....meestal belandde ze uiteindelijk in de tuin waar ze na een lange winter half vergaan waren en weg konden.Dan was het weer tijd voor een nieuw stel.
Tegenwoordig zijn het niet meer die balletjes die hol zijn van binnen,ze zijn nu massief,het zijn net hele grote stuiterballen.Ze stuiteren alleen ietsjes minder.
Ik was vroeger een vervent kaatsenbalstertje,geen muurtje was veilig,en bij gebrek aan muurtjes gingen de ballen omhoog.Dan zong ik dat liedje en deed de kunstjes erbij.Niks was me te gek.Twee,drie en tot zelfs vijf ballen kaatste ik erop los.Bovenhands en onderhands en omhoog en dan weer tegen de muur,onder je been door en klappen in de handen en kusjes geven en ga zo maar door,ik kon het allemaal.
Natuurlijk had ik daar flink op geoefend,ik vond het ook zo leuk.
Dus bedacht ik me jaaaaaren terug dat dat ook leuk was voor mijn kinderen.
Ik zie nog die gezichten voor me....O leuk,drie balletjes.....de een was 4 en de ander 2 jaar oud.Van kaatsenballen is het nu 6 jaar later nog steeds niet gekomen.De balletjes zijn er elk jaar weer hoor,daar ligt het niet aan.Maar de kinderspelletjes uit mijn tijd zijn nu niet allemaal meer zo in zwang.Kaatsenballen,dat kent de gemiddelde scholier helemaal niet.
Tijd voor een introductie dus,we gaan een klein workshopje houden.
Dat liedje...hoe ging dat ook alweer?

Karel 1 brak zijn been (1x hinken)
Karel 2 sprong over de golven van de zuiderzee (2x springen)
Karel 3 had een drieling op zijn knie (rechterknie optillen en 3x aantikken)
Karel 4 dronk 4 glazen amstelbier (4x hand naar mond)
Karel 5 sloeg zijn wijf (5x op borst slaan)
Karel 6 stampte de kurk op de fles (6x stampen)
Karel 7 wachtte even (???)
Karel 8 stond op wacht, schopte steentje in de gracht (8x over grond schoppen)
Karel 9 voetje vegen (voeten vegen)
Karel 10 kuste juffrouw Jozefien al in een vliegmachien (10x kus op hand)
Karel 11 ben ik zelf (11x borst aantikken)
Karel 12 sloeg de bimbamklok van 1 tot 12 (onderhands, bovenhands 12x)


Morgen ga ik met de dame en heer voor het huis zingen en voordoen hoe het moet,en dan hoop ik dat ze daarna zelf aan de slag gaan en een rage gaan ontketenen.
Of op zijn minst een hele tijd zoet zijn in de buitenlucht.
Wisten jullie trouwens dat het ook nog heel erg goed is voor de motorische en intellectuele ontwikkeling?
Neeehee?
Zal het even uitleggen,
met kaatsenballen leren ze hun handen los van elkaar te bewegen,en ze moeten nog samenwerken ook.Door het liedje tegelijkertijd te zingen moeten ze ook nog de nodige concentratie uitoefenen.Samenwerking tussen links en rechts ,onder en boven worden zo gestimuleerd.De samenwerking tussen de linker en rechter hersenhelft wordt hier ook gelijk gestimuleerd.Er worden daardoor neurologische verbindingen in de hersenen aangelegd....de paden waarlangs het leren gaat.
Dat is dus goed voor het lezen en schrijven en rekenen.Zonder dit gaat er van alles mis ....je kunt wel zeggen dat spelen een hele goeie remedial is,en goedkoop,ook dat nog.Het kost helemaal niks om de kinderen zo te laten spelen.
Dit is wel even ander koek dan Brain-Gym.Dit is spelen!


Ondertussen verzin ik nog een paar van die workshops;
touwtje springen met liedjes,hinkelen in 3 varianten,touwfiguurtjes maken op de hand,handklapspelletjes,ook met liedjes.......nou ja, we kunnen wel even vooruit dus.....
laat de zomer maar komen!!!!!!
~

3 opmerkingen:

  1. ah wat leuk zeg
    ben sinds een tuidje een kinderinstuif aan het begeleiden
    en was daarvoor op zoek naar rijmpjes
    heerlijk leren kaatsenballen touwtje springen en elastieken
    ook ik ga helpen deze mooie rage aanwakkeren

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Karel 9 stond te beven- al bibberend: 'o wat is het koud van-daag'
    Dat hadden wij, ook fervente kaatser vroeger

    BeantwoordenVerwijderen