zondag 16 november 2008

Ooooooo,Sinterklaas is aangekomen.........



Schoentje zetten,dat vond ik vroeger zo spannend.
Zingen bij de kachel(wij hadden een echte,met van die leuke vlammetjes en glaasjes waar je je sokken op schroeide als je je voeten warmen wou)wie het hardst zingen kon.
Worteltje voor het paard,die toen nog geen naam had en een tekening voor Sinterklaas.
Het verlanglijstje was bescheiden. Daar waren we te bedeesd voor en ook wel een beetje bang dat dat te brutaal zou zijn. Ik bedoel maar, Sinterklaas wist alles, het stond in dat grote rode boek met dat gele kruis erop. Ook dus als je brutaal was geweest. We hielden ons dus gedeisd,en waren op van de zenuwen zo de weken voor Sinterklaas.
Wie stout is krijgt de roe.....niet dat we ooit de roe hadden gehad hoor maar toen wist je wel wat een roe was. En die zak op weg naar Spanje ,dat was vre-se-lijk!!!!....wisten wij veel dat het daar altijd zomer was en je dus gewoon op vakantie ging.
Nu weten ze dat wel, dus daar kan ik mijn kinderen niet bang mee maken.
Sterker nog, mijn zoon zal de Pieten wel even een lesje leren als hij in de zak moet of de roe(?) krijgt. En anders spaart hij zelf wel voor kadootjes hoor, dan wil hij net zo lief niks!
Gedeisd houden?
PFFFFFF echt niet.
Maar Sinterklaas moet niet te dichtbij komen hoor, dat is niet helemaal de bedoeling. En Piet ook niet, dan gaan we toch mooi een blokje om in de stad hoor.
Mijn dochter wordt steevast wit om de neus en dan wil ze naar huis en mijn zoon, manhaftig en stoer als hij is zal haar dan wel even helpen hoor en loodst haar dan naar de andere kant van de stad,want "hier ben je veilig hoor!"
Zelf heeft hij natuurlijk nergens last van...........echt hoor........echt waar..........
Hij schrikt nooit van de Pieten die hem weliswaar aardig een hand vol pepernoten aanbieden en die hij al 9 jaar pertinent weigert, om vervolgens uit de voeten te maken. Hij heeft vast last van zijn geweten.
En toen het jaren terug eindelijk pakjesavond was en aan de overkant Sinterklaas met Pieten aankwamen lopen toen schrok deze jongeman zo geweldig, dat hij heel hard riep dat ze de zak gewoon op de stoep mochten zetten hoor en niet binnen hoefden te komen.(nu was deze Sint niet voor ons dus dat kwam goed uit,maar hij "belde" wel even met oma om te vertellen, dat hij toch graag wou dat zoonlief wat braver was en of ze dit door kon geven....)
Nee dan de avonturen van mijn vader toen hij nog een kleine jongen was en dus net als zijn broer en zus strontvervelend waren zo de dagen voor Sinterklaas. Die kreeg mooi een eierenkool in de sok, want zij hingen een sok aan de schoorsteen. Dat was daar zo. Stel je voor, ben je zo klein, ga je met je grote broer en je grote zus in de bittere kou de trap af om stiekem te kijken wat er in die sok zit, zit er een stuk steenkool in.
Je zal je de teleurstelling wel kunnen indenken,
dikke tranen dus!
Die waren gestraft door Sinterklaas en de Pietebaas.
Reken maar dat ze die dagen erop heel lief waren. Stel je voor dat ze alsnog de roe kregen of de zak in moesten naar Spanje, dat was toen net zoiets als een trip naar de maan. En met dit verhaal ben ik dus grootgebracht. Je kunt je wel indenken wat dat met mij heeft gedaan.............
Ik was niet zo blij met die man,behalve als hij ongezien de kadootjes afleverde.
Dat mocht wel,daar had ik niks op tegen.
Nu heden ten dagen baal ik als ik Piet voorbij zie flitsen, meestal op tv, in een of andere reclame. Veeeel te vroeg natuurlijk om de hoofden van mijn kinderen op hol te brengen. Met dure wensen en verlangens hersenspoelend. Nee,dan die ouderwetse Sint , die was pedagogisch en had een normaal budget. Eentje die ik nu bij lange na niet meer haal wil ik nog een beetje aardig voor de dag komen. Toch heb ik ook dit jaar alweer inkopen gedaan. Met de kortingstickers van de Hema en de aanbiedingen van de Kruidvat enzo. Dus Sinterklaas is dit jaar leuk en goedkoop genoeg en bijna klaar.
 Goed hè, want hij is nog maar net in het land. Maar dat ga ik mijn kids allemaal niet zeggen natuurlijk. Die verkeren in de onnozele onschuldigheid dat de Sint gaat winkelen in de winkels van Den Helder en dan hun kadootjes koopt. En dat terwijl op zolder van Oma al een aardig stapeltje klaar ligt dit jaar.


........OOOO kom er eens kijken.............

Geen opmerkingen:

Een reactie posten