vrijdag 1 januari 2010

~Dahag bonbonnetjes, en een recept voor bouillon~

Ik ben al jaren bezig met gezond eten,
zuiver eten.
Tenminste dat probeer ik.
Het gevolg is wel dat je nergens meer mee kan eten,
zo leert de ervaring.
Ik heb altijd een rantsoen mee voor mezelf ,voor je weet maar nooit.
Nu heb ik een goede reden om zo te willen eten,
ik ben nml allergisch voor van alles en nog wat.
Als ik het toch eet ga ik piepen,zwellen,hoesten, kriebelen en leeglopen.
En dat is nog mild......ik kan ook heel erg benauwd worden en dan is het goed mis.
Daarom besloot ik dus jaren terug om echt helemaal zuiver te gaan.
Geen toevoegingen meer,ook niet waar geen allergie voor aangetoond was.
Immers,niet alles was aan te tonen,zei de allergoloog indertijd.
Ik had al genoeg meegemaakt.

Nu ben ik niet iemand die alles maar aanneemt omdat een ander dat zegt,
of zoals gebruikelijk is,omdat de voedingswarenwet vind dat het veilig is.
Ik ga op zoek.
En dan kom je toch heel wat bagger tegen.
Steeds weer....


En nu blijkt dat de bonbonnetjes OOK al van alles bevatten sinds ze vernieuwd zijn
en ik NU PAS door heb waar die benauwdheid en hartkloppingen vandaan komen
nadat ik ze gegeten heb.

Ik ben er kapot van weet je dat,

ze zijn zo lekker,en ik kon er nauwelijks vanaf blijven(kenmerk van smaakversterker) ,
en ik dacht dat ze veilig waren, immers biologisch van de AH.
Dan moet het toch goed wezen niet waar?
Ik bedoel maar,
ook ik ga uit van de goede bedoelingen van de biologische lijn in de super.
Nu had ik wel kunnen weten dat hoewel er biologisch op staat het niet 100% biologisch geproduceerd is. De vleeswaren zijn immers ook gevuld met conserveermiddelen en smaakversterkers.
En laat men in de voedingsmiddelen industrie nu net die smaakversterkers* onder allerlei namen vermelden op het pak en dan voorop ook nog beweren dat het er niet in zit.
Zoals;
Aroma,zowel natuurlijk als kunstmatig bevat die zooi,
en ook citroenzuur bevat het, en wat dacht je van al die gehydroliseerde en gemodificeerde zetmeeltjes, of giste-extracten,of kruiden en specerijen zonder uitleg erbij,
dat allemaal dus.
Dag bouillon blokjes,ook die van de reform bevatten gistextract.
Dag vegetarische pateetjes met gistextracten.
Dag sojamelk en kant en klare choci (carrageen).
Dag veel toetjes(carrageen en moutextracten en natuurlijke smaakstoffen)
Dag unox(zonder smaakversterkers beweren ze ook nog).
Dag zuppa(gemodificeerd zetmeel).
Dag alle kant en klaar en lekkers waar natrium in zit verwerkt(twix ,chocolade melk,kerstkransjes,
en nu ook
dag bonbonnetjes(citroenzuur ,natuurlijke aroma's )


Nou ja,
laat ik het van de zonnige kant bekijken,
het scheelt wel een boel duiten :-)
en ook niet onbelangrijk; het scheelt gezonheidszorgen!
Kan ik eindelijk eens echt gaan vliegen ,wie weet hoeveel ik stiekum nog binnen kreeg en hoeveel last ik daarvan heb gehad zonder dat ik het verband legde.

Voor allen die nu zo iets hebben van "hoe moet dat nu met mijn eten?"
heb ik alvast een tipje voor echte verse bouillon,ala grootmoeders recept.
(zonder vlees in dit geval...anders voeg je mergpijpje en vlees toe)
Je moet er even voor gaan ZITTEN maar dan heb je ook wat!

Ingrediƫnten

1 el olijfolie
1 grote ui in grote stukken gesneden
4 wortels in stukken gesneden
1 selderijstengel en het groen in stukken gesneden
een paar bosuitjes en het groen in stukken gesneden
5 tenen knoflook geplet
wat stengels peterselie met stam
verse tijm of 1/2 tl gedroogd
2 laurierbladeren
1 - 1 1/2 tl zout (naar smaak)
1 1/2 l water
extra: restgroenten. Wij gebruikten nog 3 voorgeweekte gedroogde champignons en het kookvocht. Maar het kan vanalles zijn, het liefst iets met een karakteristieke smaak (prei, venkel, probeer wat uit!).

Bereiding
Verwarm de olie in de pan.
Voeg de ui, wortel, selderij en bos ui toe (incl. groen).
Verwarm deze groenten tot de ui glazig is.
Voeg de rest van de groenten en kruiden toe en giet het water in de pan.
Breng het geheel aan de kook, doe vervolgens het vuur wat lager, en laat de bouillon minimaal 30 - 45 minuten trekken (maar niet hard doorkoken).


EET SMAKELIJK!!!!!!!



*http://www.smaakversterkers.eu/
*http://www.smaakversterkers.eu/artikelen/msg.html
*http://www.allergieplein.nl/forum/overgevoelig-voor-natriumglutaminaat-e621-ook- be-t945.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten