dinsdag 23 juli 2013

LAN party

Hang in bed rond, kan niet erg op gang komen, lees wat blogs over perma-cultuur en over Mine-Craft.....rare combi ik weet het. De eerste is mijn interesse, de tweede, die van Zoon.
Ik was op zoek naar info, omdat ik het wilde plan opgevat had, met een aantal moeders van de thuiszitterslijst op facebook, om een LAN-party te gaan organiseren en zo de mannen samen te brengen in hun hobby. Gisteren is het dan gelukt om een paar knullen virtueel aan elkaar te koppelen. Van nu af moeten ze verder de relatie zelf gaan uitbouwen hahaha
Wij komen weer in actie voor het organiseren van de party.
Ik wist al langer dat het niet zomaar wat gamen is.
Door de jaren heen heeft Zoon door het gamen heel wat competenties behaald. Spreekt hij vloeiend Engels, programeert hij een aardig eindje weg. Heeft hij geinspireerd door bepaalde games geschiedenis bestudeerd van de periodes, die erin voorkwamen. Maakt hij zijn eigen spel onderdelen, verzint zelf nu een spel.  Vergroot onderweg zijn ruimtelijke inzicht, strategische vaardigheden, rekenvaardigheden, creatieve oplossingsvaardigheden. Alsmede zijn sociale vaardigheden, doordat hij moet samenwerken en overleggen en problemen oplossen met anderen  én hij maakt ook nog eens vrienden. Elke morgen eerst een babbeltje en vertellen hoe het gaat ...Yo Bro.....
En wat mij ook opgevallen is, is dat hij in deze virtuele wereld, zijn rol als meisje aan het oefenen is. Het is dus ook nog eens therapeutisch voor hem.

En dan maken ze zich bij BJZ zorgen over hem....want hij gamed zoveel.
Alsof een hele dag aan een tafeltje met schermen er om heen, achter een boek met veel te laag niveau, in een klas met kinderen, die stil moeten zijn nu zoveel beter is.....
(sociaal wezen doe je in je vrije tijd en niet in de klas!!!! gevleugelde uitspraak van mijn collega's)
Ik durf het te betwijfelen.
Ik durf het zelfs sterk te betwijfelen of hij zoveel slechter af is.
Zeker is wel dat hij nu een stuk beter in zijn vel zit, niet meer zo overprikkeld is, meer uitdaging krijgt en minder obstakels op zijn pad tot groeien heeft. Want nee hij gamed niet alleen maar.....hij doet nog heel veel meer andere dingen.
Hoe is het toch mogelijk dat school zijn lust tot leren zo kapot heeft weten te maken. dat hij daar onderuitgezakt en niet geinteresseerd raakte.
Wat een gemiste kans!
Wat een verspilling van belastinggeld.

Ik eindig met een broeierig liedje, past helemaal bij dit weer.....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten