maandag 30 juni 2014

Slaap Bibje slaap

gepikt van de blog van Kakelbont
ik vind het zo'n mooi plaatje






Dat slapeloosheid iets is van alle mensen wist ik al toen ik nog jong was. Mijn vader was iemand, die vaak liep te spoken in de nacht. Dan hoorde ik hem weer de trap af gaan, en even later gerinkel met kopjes en lepeltjes en de fluitketel ging op het vuur. Om na een tijdje het geroer in zijn kopje te horen, en dan het aftikken van de laatste druppels van het lepeltje. Ting tiing ting.....
Tegen die tijd doezelde ik dan weer in om om half 6 wakker te worden en bij het naar beneden komen mijn vader aan te treffen in de stoel achter de tafel. In het donker!!!
Dan zag je een rood lichtpuntje van zijn peukie opgloeien en hoorde je hem kuchelen.
Dan was hij al die tijd beneden geweest.

Toen hij 6 jaar geleden stierf was ik degene die begon te spoken in de nacht. Lag ik eerst uren wakker met opengesperde ogen, en maar draaien en draaien en draaien. Om er dan maar uit te gaan en wat te gaan drinken aan de keukentafel. En met tussenpozen is dat nog steeds zo :(

Maar ik ben niet meer de enige die spookt.....
Zoon spookt tegenwoordig een aardig eindje met me mee. Dan rommelt hij de hele boel bij elkaar achter zijn bureau, want in bed liggen wakker wezen dat vindt hij maar niks. Waardoor ik, ook niet lekker in diepe slaap, ook nog eens wakker gehouden wordt door al die tikjes, stootjes, kraakjes en knarsjes van zoon boven mijn hoofd.
Ik vroeg hem waarom hij toch niet op tijd  slaapt en wat hij daarvan vindt. Zegt hij doodleuk dat hij het juist fijn vindt. Dan is alles zo heerlijk stil en krijgt hij de beste ideeën voor zijn werk.
Overdag haalt hij zijn slaap wel weer in.(duhuh)
Ja zo kan je het natuurlijk ook bekijken.
Ipv dat ik me druk lig te maken en me erger aan de geluiden van Zoon kan ik ook gewoon mijn bed uit gaan en even wat gaan eten , drinken, schrijven en zelfs schilderen als ik dan toch wakker ben. Het is per slot van rekening zomer, en de nachten zijn kort.
Ik kan zelfs naar buiten gaan om de vroege vogels te horen en de zon op zien komen.
En dan daarna aan mijn tweede slaap te beginnen.
Want wist u dat het nog niet eens zo heel erg lang geleden is dat men twee slaapperiodes per nacht had van 4 uur. En dat er tussenin een periode was van contemplatie of zelfs een praatje maken met de buren, gezellig samen zijn. http://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?i=8667
Misschien is het een idee voor mij om in de vroege avond toe te geven aan mijn slaap, om dan in de nacht even een tijdje wakker te zijn en daarna weer lekker in bed te kruipen.
Ja waarom ook niet?
Wie weet waar dat nog toe leidt?
Kan ik dan mooi deze vakantie achter komen.
Fijne maandag alvast!!!!




6 opmerkingen:

  1. Nou ik vind gebroken nachten altijd vermoeiender aanvoelen dan aaneen geslapen als ik eerlijk ben.
    Fijne dag iig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat kan ook nog. Ws omdat je dan geen volledige slaapcyclus hebt doorlopen. Is heeeeeel vermoeiend jah :(

      Verwijderen
  2. Het plaatje herkende ik meteen! Ik word er zelf ook zo blij van...
    Erg, dat nachten wakker liggen, of alsmaar draaien in je bed. Ik kan er een boek over schrijven, als ik daar zelf nou van in slaap zou vallen, zou ik het nog doen ook.
    Ik heb een tekort aan REM-slaap en daar is helemaal niets aan te doen. Ze kunnen wel heen en weer naar de maan vliegen, maar een fatsoenlijke slaappil: no way ;-( Flink zijn maar...
    Liefs Kakel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. He bah Kakel dat is vreselijk vermoeiend zeg.
      Beetje veel lief zijn voor jezelf dan maar?
      xxx

      Verwijderen
  3. Ik slaap bij tijd en wijle (meer tijd dan wijle) slecht. Heb ik al van kind-af-aan last van. Het verschuiven van mijn slaaptijden heb ik nooit aangedurfd.
    Een tante van mij heeft dat wel gedaan. Meteen na het warme eten viel zij in slaap, 's-nachts poetste zij haar huis. Overdag ging zij werken.
    Sterkte met het vinden van een voor jou werkend slaap-patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat poetsen 'snachts laat ik maar. Anders krijg ik ruzie met de kids en de buren ;)

    BeantwoordenVerwijderen