donderdag 13 juni 2013

Van A naar C

druk bezig geweest
Het is altijd weer spannend wanneer Zoon een nieuwe stap zet naar groei en heling. Dan moet ik ineens los laten en in vertrouwen zijn....maar mijn moederhart denkt dan aan alle keren dat het flink mis ging. Het gaat hier ook niet rustig aan van A naar B, neeeee, hier springt Zoon van A naar B en weer terug en dan ineens zit hij bij C....!
Terwijl ik de afgelopen dagen als een kip zonder kop heb gegutst is er bij Zoon een klein knopje om gegaan en nu zit hij op de fiets naar het projecthuis. Alleen dus!
Waar ik eerst niet naar huis mocht, mag ik nu niet mee. En dat na twee mislukte dagen op een rij.
Ik ben stilletjes verheugd, ik doe een stiekem dansje. En denk aan de woorden die het FACT neerpende in de vragenlijst naar de Raad. Ze zitten er zo ontzettend naast, echt zóóóó naast.  


probeerseltje
Gisteren had ik een bijna afsluitend gesprek met de begeleider van het FACT. Hij kwam de vragenlijst van de Raad met mij doornemen. De lijst die zij ingevuld hadden voor de Raad. De lijst die mijn kind als een zwakbegaafde neerzet, alleen maar omdat hij pdd-nos heeft. Ik heb maar weer eens uitgelegd hoe beledigend het is om zó niet gezien te worden, zó genegeerd in wie je bent. Blijkbaar gaan ze er in hulpverlenersland nog steeds van uit dat iemand met autisme niet meer is dan een robot die je moet programeren om uberhaubt te kunnen functioneren.
Hij begreep het niet, want hij had het samen met zijn team opgeschreven vanuit het perspectief van Zoons autisme. Dat de Raad daar iets heel anders in kan lezen was niet in hen opgekomen.
Dat ze meegewerkt hebben met de instelling om ons gezin te slopen ook niet. Hij was verbaasd toen ik de bronnen noemde waarin dit duidelijk naar voren kwam. FACT heeft zich laten gebruiken door....zodat zij medestanders hebben om een RM af te dwingen. Want in hun eentje kon dat niet, er was geen grond voor een RM. Bovendien was Zoon al uit hun beeld bij deze instelling. FACT heeft zich zelfs over laten overhalen om de relatie te laten bestaan, en Zoon expres niet uit te schrijven toen duidelijk was dat ze niet met ons in zee wilden. Zo moest BJZ hen raadplegen en kon zo dan toch het advies doorgedrukt worden. De ene instelling doet de melding en de ander zorgt voor bevestiging. Zoiets.....
Hoe ziek is dat?
Principes om een ander niet te schaden gelden niet in hulpverlenersland blijkbaar.
Dat is me al wel heel erg duidelijk geworden.

vensterbank-atelier

Ondertussen guts en denk ik me een slag in de rondte en zijn alle puzzelstukjes zo langzamerhand in elkaar aan het vallen. En mijn vensterbank-atelier wordt al voller en voller.....25 stempeltjes klaar, 9 staan in de wacht......



Geen opmerkingen:

Een reactie posten