zaterdag 5 april 2014

Ome Joop en de speeltuin Zwijmelen op Zaterdag

Ineens plopte dit liedje in mijn hoofd en de hele dag bleef het bij me. Hoe dat zo ineens? Ik weet het niet hoor. Maar dat ik bij het horen hiervan allemaal warme gevoelens kreeg is niet zo gek. Denk grote vakantie, in een tijd dat de meeste mensen gewoon thuis bleven. De tijd waarin ik met al mijn vriendinnetjes kon spelen in de speeltuin, die toen die titel nog waardig was. Een hele zomer schommelen, trommelrennen, glijden van de grote glijbaan. Slingeren aan de ringpaal, klanken op de bootschommel bij het hek. Klimmen op het grote en klein klimrek...dat was net een soort van iglo. Beresterk en gaaf om op te staan.En op het veld in het midden handstand oefenen of radslag of zelfs overslag en bruggetje.
In het gras!!!
Eindeloos genieten. Tussendoor een ijsje halen of even naar tante Tini die in de 4=6 werkte naast die speeltuin. Elke dag weer. Dringen voor het hek, want voor 9 uur kon je niet naar binnen. En dan hadden we het niet over wat verdwaalde kleuters hoor. Neehee. Iedereen tot een jaar of 14 kwam daar. De ouderen kwamen meestal ome Joop helpen bij zijn taak van oppasser. Stonden achter het raam van waaruit de ijsjes en snoepjes verkocht werden en hielpen bij ongelukjes en ruzie en opstootjes. Daar bracht ik de meeste tijd door....
En in bed. Want het was ook de zomer waarin ik de boeken van de kameleon van mijn opoe kreeg. Ze ruimde de kinderspullen op van oom. En die had ze allemaal. Ik heb ze die zomer, allemaal, liggend op mijn buik in bed/dan wel op bed gelezen. Wat een feest. Wat een zomer.....
Daarom dus....Danzes maintenant.....
Fijn weekend

20 opmerkingen:

  1. Jaaaa wauw....... daar kan je toch niet stil bij blijven zitten ;-)
    Heb m laatst nog eens op tv gezien in een interview.... ondanks het ouder worden toch nog steeds wel een leuke man om te zien.

    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waaah nou ik vond hem vroeger zo suf...maar ja jeugdsentiment hangt vaak aan de guilty pleasures vast ; D
      Dus doe ik nog een dansje....

      Verwijderen
  2. Heerlijk nummer bij deze zoete herinneringen. Dankjewel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuke herinneringen, ben alleen niet weg van de zanger en het nummer... wat is dat toch met mij en Franstalige muziek, het ligt me gewoon niet allemaal... Een fijn weekend wens ik je evengoed Bibje :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat heb je vandaag een heerlijk zwijmelnummer uitgezocht uit 1976, toen was jij net zo oud als onze kleinzoon Viggo nu, en had je een onbezorgd leven met bijna 9 jaar jong.
    Je weet dat Dansez Maintenant een bewerking is van The Moonlight Serenade van Glenn Miller Orchestra en dat Dave (echte naam Wouter Otto Levenbach) (Amsterdam, 4 mei 1944) een Nederlands zanger is die al sinds 1965 in Frankrijk woont en in dat land zeer bekend en populair is?
    Zomer 1975 was heel erg mooi qua weer en Mara en ik gingen met zoon Raymond, de tweede was er nog niet, in onze Ford Capri, een semi sportauto uit die tijd, op vakantie naar Playa de Aro aan de Costa Brava. We hebben zowel op de heen- als terugweg overnacht in Beaune in Midden Frankrijk. Waar blijft de tijd Bianca.
    Fijn weekend. Groetjes Mara en Albert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Behalve dat dit lied een cover is wist ik alles ! Jawel, want ik weet nog hoe raar ik het vond als kind , dat een Nederlander in Frankrijk woonde en populair was maar hier helemaal niet zo.....dacht ik dan in mijn jeugdige onschuld :)
      Het was toen idd een van die hele mooie zomers die we toen op een rijtje hadden.

      Verwijderen
  5. Ja Dave die mocht niet ontbreken bij ZoZ heerlijk.
    Fijn weekend liefs Laura

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh ja ik herinner me Dave nog héél goed en Dansez maintenand neuriede ik soms uren.Prachtig om het weer te horen.

    Fijn weekend,

    groetjes, Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Volgende maand wordt hij al 70! Prachtig nummer.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat leuk om dit nummer weer eens te horen! Leuke herinneringen heb ik aan het liedje. Mooie keuze.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De Kameleon... Die had ik ook bijna allemaal... Laatst met pijn in mijn hart weggedaan, maar Yep vond er niets aan en als je kleiner gaat wonen moet je keuzes maken.

    Leuk om Dave weer eens te horen.. Brings back memories..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier vonden ze er ook niets aan dus wij hebben ze ook niet meer :(

      Verwijderen
  10. Stiekem hoop ik dat ze nog eens een speeltuin voor volwassenen maken. Alhoewel...met die touwklimcentra kom je ook een heel eind!
    Ik zag de foto van Dave en herkende 'm direct. Niet echt mijn type, eerlijk gezegd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou de mijne ook nooit geweest hoor...dat haar vond ik in de jaren 70 al niks, laat staan nu haha
      Jaaaazo'n echte dan he. Zoals vroeger. Met een wipwap!!!!

      Verwijderen