zaterdag 16 mei 2015

Zwijmelen op Zaterdag

30 jaar geleden,
nog net 17, eerste door-haal-uitgaans-nacht achter de rug tijdens luilak hier in het fort Dirks-Admiraal. Het jongerencentrum had een muziekfestival georganiseerd met de Dijk en Clan of Xymox en lokale bands. Het was die beruchte nacht waarin Huub van de Lubbe vroeg of hij "er ook langs mocht meisjuh" en toen ik voor het eerst eens niet luisterde naar mijn  moeder en de hele nacht weg bleef. Gewoon, omdat ik vond dat dat kon.
Ze sliep de hele nacht niet, arme mens. Nu snap ik wel hoe ze zich voelde, toen kon het me geen bal schelen ;)

Vrijdag alweer
Dit stukje hierboven was van maandag, toen ik las dat de examens begonnen waren. Ik wenste dochter van Zus succes en toen vlogen mijn gedachten naar mijn eigen examen. 30 jaar geleden zeg. Ik herinner het me nog alsof het gisteren was. De school is allang afgebroken en het park heeft ook een metamorfose gehad. Net als ik trouwens ;)

Vandaag was ik met Zoon weg. Boodschappen halen in de stad. Lopen we de AH binnen, snift Zoon ineens( hij is erg geurgevoelig net als zijn mams)
"Het ruikt hier naar het ziekenhuis mam, haunting memories"
Ik ruik het ook. 
"Het rook ook zo in de oude AH bij ons, daarom wou ik niet meer heen," merkte ik op.
"Nooit iets van gemerkt," zei Zoon tegen mij.
Dat was ruim een jaar voor dat mijn vader ziek werd weet ik nog, de AH was toen net verbouwd. Ik vond de geur zo akelig dat ik er geen boodschappen meer deed, maar helemaal naar de grote AH in de stad ging.
Dat was voordat we die geur dagelijks inhaleerden op de IC in Alkmaar. Haunting memories indeed.

Nee dan liever mijn examen herinneringen.
Het zwijmelnummer was 1 van de liedjes die me door het examen heen sleurden.  En als toegift voeg ik nog een filmpje van 2 klasgenoten van me bij, zanger/gitarist Paul (onze plaatselijke James Dean ;)  en saxofonist Arjen. Paul kon enorm goed piano spelen. Hij deed dat dan ook regelmatig in de pauzes in de kantine waar een piano stond op een piepklein podiumpje met een hekje er om heen. Ik kon daar altijd erg van genieten zo in de tussenuren. De video is echter van geheel andere orde, maar  klinkt wel lekker! Dus enjoy.
*´¨)
¸.•´¸.•*´¨)
(¸.•´ ★ *¨*•.¸¸.. ★Fijn Weekend *¨*•.¸¸.. ★*¨*•.¸¸.. ★


15 opmerkingen:

  1. Zoveel herinneringen. Vaak zijn ze met muziek verbonden. Leuk om te lezen. Dankjewel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sommige herinneringen krijgen een gouden randje, andere een rouwrandje, meestal samen met een bandje.

    Fijn weekend Bibje,
    groetjes, Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie uitspraak Ria.
    En lekkere muziek Bibje. Wat een smakelijke schoolmakkers!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. toen ik 17 werd was even daarvoor mijn leven drastisch op de kop gezet door een zwaar ongeluk. Zo'n nacht had ik tot dat moment nog niet gehad en is daarna ook niet gebeurd. Wat muziek uit die tijd betreft, heb ik geen herinneringen, ik zou dus moeten opzoeken wat toentertijd 'in de mode' was..

    En ja 'alsof het gisteren was' ...dat kan ik natuurlijk wel bevestigen want dat gevoel ken ik ook. Daarom dus maar in het nu zoveel mogelijk genieten en geen kans onbenut laten.

    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ow bah, dat is niet zo leuk, dan staat ect alles op zijn kop ja.
      Gelukkig hebben we altijd nog nu, zo is dat!

      Verwijderen
  5. De eerste ken ik natuurlijk weer eens niet, maar dat is niks nieuws hè ;-). Wel leuk je leuke herinneringen hebt aan die muziek.
    De knapen zien er tof uit hoor! Niks mis mee en ja, als ze dan ook nog in een band spelen zijn ze nog aantrekkelijker hè.. LEUK!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. *¨*•.¸¸.. ★*¨*•.¸¸.. ★Grijnzzz*¨*•.¸¸.. ★*¨*•.¸¸.. ★

      Verwijderen
  6. De Cocteau Twins zijn aan me voorbij gegaan, in de zin dat ik de naam wel kende maar de muziek niet. Goeie muziek, net als het tweede overigens al is dat van een andere orde. Het koste me even tijd voordat ik er de Ruby van o.a. Kenny Rogers in herkende, over een verlamde oorlogsveteraan - "Ruby, don't take your love to town"...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goeie cover hè, een rockabilly-achtige versie.

      Ja en de Cocteau Twins, ik was echt fan hoor, en nog vind ik die muziek geweldig!

      Verwijderen
  7. De opmerking van Ria vind ik erg mooi en zo waar.
    Leuke muziekkeuze deze week. Mijn examen ligt heel wat jaartjes achter mij. Maar de herinneringen blijven.
    Fijn weekend.

    Leuke klasgenoten!

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen