vrijdag 12 februari 2010

~Warme truiendag~


Ik heb net de meterstanden weer opgenomen.
Man wat was dat schrikken,
nu mijn moeder bij ons woont sinds de brand in haar huis is bij mij het verbruik omhooggeschoten.
We verbruiken ruim 37 m3 gas en 29 KwH per week meer.
Echt,
niet normaal,
ik was al zo omhooggegaan sinds ik in dit nieuwe huis zit maar dit had ik niet verwacht.
Hoe een persoon meer zoveel verschil kan maken.
Dat wordt zo een hele dure eindafrekening.
Ik zit nu al aan het verbruik van vorig jaar,
en het jaar is nog LANG niet om.
(nog 7 maanden om precies te zijn)
Vandaag wordt het dus warme truien dag,
en elke nacht gaat de thermostaat gewoon weer op 10,zoals ik dat zelf gewend was.....
We gaan dus een electrische deken halen voor haar,
en als het helemaal moet ook nog een extra sprei ofzo.
Weer even terug naar af hoor...
Enne ,ook de cv's gaan overdag uit boven!!!!
Het is uiteindelijk gewoon een kwestie van wennen en afharden.
En vooral in beweging blijven!!!!

Zo en nu een ander onderwerp.
Ik las daarstraks in deHappinez(in de winkel) over stille stappen.
Ik zoeken op internet,en dit vond ik.
http://www.ministryofmessages.com/Hebben/stillestappen.pdf
De psychotherapie waar je niemand voor nodig hebt, dan jezelf en buiten.
Gewoon elke dag in stilte lekker een stukje wandelen,
op je eigen tempo en zo lang je zelf maar wilt.
Alles wat je (NU) nodig hebt,is een warme jas en muts en wanten en je lievelingschoenen .
Je gaat opfleurende heen.
Lekker goedkoop,
simpel,
je houdt de regie van je leven in eigen handen,
en het is nog gezond ook.
Hoe het werkt lees je in de link maar voor hen die geen zin hebben veel te lezen staat hieronder de belangrijkste werking van wandelen.Een stukje Braingym voor iedereen.

Hoe het werkt
Hoewel ik inmiddels meer dan overtuigd ben van de meerwaarde van wandelen en het geweldige effect wat je ermee kan bereiken, wil ik je deze info toch niet onthouden. De internationaalbekende psycholoog en publicist Thom Hartmann geeft in het boek
Loop je zorgen uit je lijf(Ank Hermes 2008)
uitleg over het positieve effect van wandelen, naast alle bekende fysieke voordelen.
Wandelen is een bilaterale bezigheid,
wat wil zeggen dat beide hersenhelften afwisselend en
ritmisch gestimuleerd worden.
Billateraliteit is het vermogen om de linker- en de rechterhersenhelft
volledig functioneel met elkaar in verbinding te houden. Zo functioneren de hersenen optimaal.
Het bewijs stapelt zich op

dat zowel de sociale als de persoonlijke geestelijke gezondheid afhangt van het feit of mensen
regelmatig bilateraal worden gestimuleerd en dat we evolutionair bestemd zijn om dat door
dagelijks lopen te verkrijgen. Bilaterale kruislingse stimulering van de hersenhelften maakt dat de hippocampus zich ‘leegmaakt’. Informatie die was vastgehouden wordt gerangschikt en opgeslagen in een daarvoorbestemd deel van de hersenen, ‘waar het thuishoort’. Bilaterale activiteit verschaft toegang tot hetgehele brein, waardoor lopen kan worden aangewend om creativiteit en probleemoplossing testimuleren.”
Iedere nacht wordt de hippocampus, als het ware het schrijfblok van je dag, voor zover mogelijkleeggemaakt. Dit gebeurt tijdens de REM slaap, wanneer je ogen snel van links naar rechtsbewegen, een bilaterale bezigheid. Alles wat te veel is om tijdens deze REM slaap te verwerken, blijft in je rondspoken. Wandelen draagt dus tevens bij tot de verwerking van kleine en grote trauma’s, ofwel van alles wat op je pad komt. Tel daar Stille Stappen en het mysterie van de natuur
bij op en… voilĂ !


Veel succes!
~


Geen opmerkingen:

Een reactie posten