woensdag 12 november 2008

~dagje vrij~

We zijn allemaal een dagje vrij,
lekker zo'n luier dagje,pyjama dagje,lekker niks doen dagje...
zo een dagje dus,
en dat na Sintmaarten,
de hemel op aarde,
uitslapen en dan wakker worden,ontbijten met snoep en lekker video kijken in bed.
Nou dat wou ik vroeger ook wel hoor......
Ik kan me niet veel vrije dagen herinneren,zeker niet na Sintmaarten.
wel de zaterdagen en zondagen.
Video hadden we helemaal nog niet,zo oud ben ik dus alweer ,
maar die dagen waren wel lekker...
beetje bedhangen met een goed boek en dan op de buik liggen en choci met suiker oplepelen onderwijl de bladzijdes omslaande.Dat ging nog wel eens mis ja en dan lag er een knoert van een chocovlek op mijn kussen....ik kan me niet herinneren hoe mijn moeder daarop reageerde.Ik heb het vast verdrongen......als mijn kinderen dat nu doen ben ik daar niet zo heel erg blij mee....
Ik stopte ook altijd dropjes of chocola onder mijn kussen,
heeeerlijk,
zal vast wel hetzelfde gedaan hebben als nu hier thuis,kleven en plakken en vieze vlekken maken.Kan me er niks meer van herinneren,echt waar hoor.(Dat stuk uit mijn jeugd heb ik gewist)En dan als de wiedeweerga naar beneden,want de film begon om 10 uur op zaterdag.Dat was gaaf,daar gingen we allemaal heen.Dat was onze video bij wijze van spreken.
We hebben alle Elvis films daar gezien en elke spagettie-western en elke John Wayne film en sprookjes films en disneyfilms.....gaaaa zooo maaar door.
Dan zaten we daar,aan de ene kant de jongetjes(links)aan de andere kant de meisjes(rechts)en een pad in het midden,want dat was toen nog zo halverwege de jaren 70.Op van die houten bankjes,waar je van die zere billen op kreeg en een zere rug.
Niks hangen,
op de grond zitten was verboden,naar de jongetjes of meisjes gaan helemaal.Natuurlijk was het dan des te spannender om het juist toch te doen.Dan liep de leiding driftig rond om (vooral)de jongetjes terug te fluiten.......
en als er iemand voor je zat die groot was had je dus gewoon pech.
Je moest gewoon heel erg op tijd komen.
In de pauze kochten we dan lekkers van onze zakgeld en om 12 uur gingen we al spelend naar huis.De speeltuin was kaal,want het was winter en alles lag in de onderhoud ,en buiten was het vaak ook eigenlijk niet te harden.Op echte koude dagen speelde de film 2 keer of was er knutselclub of disco in de middag.Eigenlijk een veredelde opvang,konden de ouders lekker boodschappen doen bij de winkel die naast de speeltuin stond(Piekstra)
Dat is tegenwoordig wel anders ja,
Dan gaan de kinderen gewoon echt naar de opvang.In een wijk vol kinderen kom je een gedeelte nooit tegen,die wonen niet thuis overdag.En het andere gedeelte loopt als losgeslagen wild rond de boel te terroriseren en te slopen omdat de oma's en oppas niet bij machte zijn de kinderen in de hand te houden en de ouders niet aanwezig zijn en dus een houding hebben van"wat niet weet dat niet deert".
Dagje vrij dus......gelukkig alletwee....kunnen ze lekker samen spelen,want de video is af en de lego staat altijd klaar.Straks gaan we lekker weg,even biebje doen,daar de comp bezetten(de kinderen),de krant lezen en de tijdschriften die nieuw zijn.De zoon des huizes neemt altijd een spelletje mee en dochterlief een film,en ik ga voor de boekjes als ik nog tijd heb.
~Een lekker goedkoop uitje~

Geen opmerkingen:

Een reactie posten