vrijdag 9 april 2010

~zaad voor leven~

Ik verzamel al een tijdje zaadjes,
van alles wat ik gegeten heb en wat zaadjes heeft.
Zo heb ik paprika zaadjes...best wel veel,want in een paprika zitten er nogal wat.
Ik heb citroenzaad,
appelzaad,
tomaatzaad,
mandarijnzaad..
en alles wat ik nog gewoon had van mijn moeshoekje bij mijn vorige huisje.
Altijd handig toch?

Nu weet ik van dit project.
Dat verzamelt zaden voor een project van Unicef die schooltuintjes aanlegt in de vluchtelingenkampen. Zo krijgen de kindjes vers en vitaminerijkvoedsel wat ze zelf verbouwen.
Geweldig ,
geeft de mensen een gevoel van zelfwaardering!
En ook een gevoel dat ze het zelf in de hand hebben.

Nu zag ik vorige week de voedselbank hier voor de winkels inzamelen.
Goed initiatief, dat zeker, nu de mensen het vel over de oren getrokken wordt.
Maar ik kocht gelijk een zakje slazaad...om te doneren.
Leek me een goed idee.
Ik bedoel maar,
zo word het geven van een gift gelijk een belofte voor de toekomst.
Namelijk het hele seizoen sla en voor het volgende seizoen zaad uit eigen sla.
Snap eigenlijk niet dat de mensen zelf daar niet op komen.
Iedereen heeft toch een vensterbank/balkon of zelfs een klein tuintje?
Waarom dan niet zelf je eten verbouwen?
Al is het maar sla en paprika en tomaat wat kruiden enzo.
Je kunt zelfs lui tuinieren!
kijk maar eens op de site van Jelle.
Als je het zo aanpakt is tuinieren helemaal een eitje!
En heb je altijd vers van de pers.

Ik ga van het weekend aan de slag.
Ik weet het, het is wat laat.
Maar goed, daar was een goede reden voor.
Ik beschouw het maar als therapie.
Moestuin-therapie!
En het resultaat ervan,
dat eet ik van de zomer lekker op!
~






Geen opmerkingen:

Een reactie posten