zondag 28 juni 2015

Zondag studiedag

 ★*¨*•.¸¸.. ★Nog niet af*¨*•.¸¸.. ★
12 uur
dat is het nu,
en ik ben al een tijdje wakker. Jaha wakker ja. Helemaal uit mezelf! 
Nu zal U wel denken, dat is niet bepaald een prestatie. Doe ik ook dagelijks.
Nou laat ik het zo zeggen: Dat wakker worden, helemaal uit mezelf, en dan ook nog redelijk fris en monter, dat lukte niet zo best meer de laatste tijd. Meestal stond dochter naast mijn bed om te melden dat ze naar school ging en lag ik slaapdronken te hyperen. Oké het was dan ook nog ongeveer vroeg....een uurtje of 8. Maar jeetje, dat was vroeger de tijd dat ik al lang en breed op mijn werk aankwam.
Maar ja, dat was vroeger.

Afijn,
nu werd ik dus eerst wakker met de hartklop, dat duurde twee tellen en toen sliep ik weer, om vervolgens wakker te worden om half 11. FRIS!
En dat terwijl ik de detective marathon heb gekeken vannacht. Het werd alweer licht toen ik mijn bed in kroop. Dat was niet bepaald de bedoeling hoor, ik was om half twaalf klaar om naar bed te gaan. En toen kwam Vera. Dus bleef ik even hangen....daarna kwam Gently...bleef nog even hangen...en toen een of andere detective film en toen kwam Lewis, maar die heb ik gelaten voor wat het was. Ik ben mijn bed in gekropen en ben gaan slapen. gewoon gaan slapen.
Echt, ik ben verbaasd.

Wat heb ik nu anders gedaan?
Behalve de nacht doorhalen bedoel ik dan.
Ik kan maar 1 ding bedenken, en dat is dat ik gister de hele dag geen schapenkwarkjes heb gehad. Geen zuivel. In plaats daarvan heb ik appelpannenkoekjes gebakken en eitjes met salade gegeten en kaas(dat wel) en een overheerlijke quinoa-chocolade cake gebakken. Geeft toch te denken niet waar?

Nu weet ik dat ik histamine intolerantie heb. Ooit, lang geleden is daar een test voor gedaan(ik dacht dat ik dood ging toen, het was een provocatietest in het ziekenhuis) Met de mededeling dat ik mijn medicatie goed moest innemen en dat ik de 40 niet zou halen werd ik weggestuurd door de longarts. Ik kreeg die onderzoeken naar aanleiding van de medische keuring om aan het werk te kunnen in het onderwijs. Ik weet nog dat ze toen een stuk voorzichtiger waren met goed keuren. Als ik binnen een bepaalde tijd toch uit zou vallen en de WAO in moest, werd de keuringsarts aansprakelijk gesteld.
Ik had net mijn akte, een dikke studieschuld en misschien niet eens de mogelijkheid om die ooit af te betalen. Ik werd doorgestuurd naar de longarts en onderworpen aan allerlei testen. Daar zat de histamine-provocatietest ook bij. Vanaf dat moment van de uitslag hoorde ik tot het leger chronisch zieken. En moest ik elke maand een tas vol medicatie ophalen. Maar werken deed ik wel, dat had ik afgedwongen. En daar heb ik nu vreselijke spijt van! Financieel had ik er nu een stuk beter voor gestaan als ik toen niet zo eigenwijs was geweest. En lichamelijk waarschijnlijk ook. Inmiddels is wel duidelijk geworden dat de keuringsarts van toen heel erg gelijk heeft gekregen :(
Gelukkig is de studieschuld wel afbetaald!
 
★*¨*•.¸¸.. ★*¨*•.¸¸.. ★*¨*•.¸¸.. ★

Maar goed, om terug te komen op de histamine intolerantie. Ik heb het even geknipt en geplakt van deze site http://www.praktijk-advance.nl/histamine-intolerantie.html

Symptomen van een histamine-intolerantie
De meest voorkomende symptomen van histamine-intolerantie zijn migraine, maagdarmaandoeningen (bv. diarree), rode vlekken, netelroos, eczeem, en allergische neusverkoudheid. Histamine intolerantie kan ook meer ernstige symptomen veroorzaken. Het kan een astma-aanval uitlokken of een anafylactische shock. Histamine kan ook hartritmestoornissen veroorzaken en lijkt in verband te staan met ernstige chronische aandoeningen zoals de ziekte van Crohn.
 ★*¨*•.¸¸.. ★*¨*•.¸¸.. ★*¨*•.¸¸.. ★

Laatst las ik al, dat als je het warm krijgt tijdens of na het eten, dan is dat omdat er histamine vrijkomt in je lijf. 1 Je hebt eten wat histamine bevat. 2 Je hebt eten wat histamine vrijmaakt. 3 Je hebt eten wat je lijf klaar zet voor histamine vrijmaken op het moment dat je in aanraking komt met een allergeen. Dan is je lijf dus in de startpositie en reageert extra heftig. 
Een tijdje terug begon me op te vallen dat ik het steeds zo warm kreeg als ik iets met tomaten at, dan begon ik te zweten enzo. En nog later ontdekte ik dat ik dan ook altijd, die nacht hartkloppingen had. Tomaat is een bekende histaminerijke vrucht/groente.
Voor degene die wat duidelijkere uitleg over deze materie willen, omdat ze iets herkennen bijvoorbeeld. Hier KLIK en hier KLIK en hier KLIK(Engels) is  meer info te vinden.
Ik heb in ieder geval een verband gevonden tussen de histamine intolerantie en de schildklier en veel heel veel van mijn klachten hier KLIK. De komende week ga ik studeren......

*´¨)
¸.•´¸.•*´¨)
(¸.•´ ★ *¨*•.¸¸.. ★*¨*•.¸¸.. ★*¨*•.¸¸.. ★*¨*•.¸¸.. ★

6 opmerkingen: