donderdag 10 januari 2013

Zwijmelweek: donderdag

Tja en dan wil je zwijmelen maar weet je het even niet meer.
Ik ben de afgelopen dagen bezig geweest met koortsachtig zoeken naar plek voor zoon.

Dit hele gebeuren doet me denken aan een leerling die ik ooit had op de groenschool in klas 2.(net zo oud als zoon nu is) Hij was niet makkelijk, ik kon niet echt tot hem doordringen, Bovendien waren toen de problemen met zoon ook groot en mijn vader werd ziek. Ik was er dus niet echt bij met mijn hoofd. Maar wat ik wel wist was dat dit kind twee jaar thuis had gezeten en veel moeite had met schoolgang. Meer was me niet vertelt.
In de vergaderingen hadden we het er natuurlijk over en wat opviel was dat de meeste leraren weliswaar heel goed wisten wat hij fout deed en dat hem ook regelmatig vertelden maar niemand ooit zei wat ze dan wel van hem verwachtte. Dus ventileerde ik dit in de leerlingbesprekingen.
"Jullie zeggen wel steeds wat hij niet mag doen maar heeft iemand ooit tegen hem gezegd wat hij dan wel moet doen?"Vroeg ik aan mijn collega's.
De verwarde gezichten spraken boekdelen en 1 collega viel me bij "Juist dat bedoel ik dus ook, jij begrijpt het!"
Ik had dat hele jaar al gedoe met die collega, maar daarna niet meer!
Kort daarna stortte ik in, mijn vader was gediagnosticeerd met kanker(kwaadaardig) en zoon ging stuk van het nieuws.

Mijn zoon, die later, net als mijn leerling, thuis kwam te zitten.....die ook vertelt moet worden wat er wel van hem verwacht wordt, omdat hij andersom niet begrijpt wat je verwacht van hem als je zegt wat hij niet moet doen.
Het was het jaar van Nelly Furtado, met haar All Good Things (come to an end).....hoe waar is dat geworden....



4 opmerkingen:

  1. Precies.Dit is helemaal waar. En dit vraagt, in mijn ervaring, een omslag in denken. En in onderwijsland is dat nog niet overal doorgedrongen. Zeg maar. Het vraagt nl. zelfreflectie. Heel leuk dat je daar een klik kon maken met die collega !
    Succes met je zoektocht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel...

      Het mooie was dat daarna de contacten met het kind ook veel beter werden ook al heeft dat maar kort geduurd :)

      Verwijderen
  2. Dat is echt mooi ! En ik weet zeker dat dat zo´n kind ook bij zal blijven, vertrouwen geeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een heerlijk gezwijmel...Maar wel heftig van je vader, zeg.

    BeantwoordenVerwijderen